W przypadku szkody
całkowitej lub kradzieży następuje zakończenie umowy leasingu i w związku z tym
jej rozliczenie. Najczęściej umowa leasingu zostaje zakończona w miesiącu
kolejnym po szkodzie całkowitej.
Do rozliczenia
umowy leasingu uwzględniane są:
Kwoty,
które są dla leasingodawcy obciążeniem:
- raty pozostałe do spłaty zgodne z harmonogramem spłat oraz wykup końcowy (odsetki są pomniejszane najczęściej o 1 miesięczny WIBOR),
Kwoty
które są dla leasingodawcy uznaniem:
- kwota odszkodowania z
Towarzystwa Ubezpieczeniowego (wypłata z AC może być
w wartości netto, netto+ 50% VAT, brutto – w zależności od sumy ubezpieczenia na polisie natomiast z OC sprawcy zawsze w wysokości brutto)
- kwota za wrak w wartości netto (przy szkodzie całkowitej)
W
przypadku, gdy kwota odszkodowania jest wyższa niż suma zobowiązań (rat pozostałych
do spłaty wraz z wykupem końcowym) wówczas najczęściej na wniosek
leasingobiorcy nadwyżka jest mu wypłacana. Taka sytuacja jest częsta w
przypadku gdy leasingobiorca dokonał wysokiej wpłaty wstępnej na początku umowy
leasingu.
Natomiast
w sytuacji odwrotnej czyli gdy kwota odszkodowania jest niższa niż suma
zobowiązań wobec leasingodawcy wówczas leasingobiorca jest zobowiązany do
zapłaty kwoty wynikającej z rozliczenia. Jeżeli leasingobiorca nie spłaci należności
w terminie umowa zostaje przekazana do Departamentu Windykacji. Leasingobiorca
może wówczas wnioskować o sporządzenie ugody i rozłożenie spłaty na raty.
Rozliczenie
umowy leasingu najczęściej zakończone jest pismem skierowanym do leasingobiorcy
informującym o saldzie po rozliczeniu umowy wraz z zestawieniem obciążeń i
uznań.
Poniżej
przedstawiam przykłady rozliczenia umowy leasingu po szkodzie całkowitej:
Wartość pojazdu z
faktury zakupowej 80000 netto (wartość z dnia zawarcia umowy leasingu)
Przykład nr 1:
Po 2 latach trwania umowy leasingu nastąpiła
szkoda całkowita, w związku z tym nastąpiło zakończenie umowy leasingu i jej
rozliczenie. Leasingobiorca posiadał dodatkowo ubezpieczenie GAP.
Kwoty należne
leasingodawcy w PLN netto:
- raty pozostałe do spłaty zgodne z harmonogramem spłat oraz wykup końcowy: 55000
Kwoty uzyskane przez
leasingodawcę:
- odszkodowanie z AC wraz z ubezpieczeniem GAP: 35000 (z AC) + 24090 (z GAP) = 59090
- kwota ze sprzedaży wraka: 17000 (wartość netto)
Po
rozliczeniu umowy leasingodawcy powstaje nadwyżka w związku z czym leasingobiorca
powinien otrzymać nadwyżkę w kwocie 21090.
Jak
jest rozliczany GAP fakturowy:
GAP
bierze rozliczenie w takiej wysokości w jakiej wypłaca ubezpieczyciel zgodnie z
polisą, natomiast też bierze pod uwagę rozliczenie wraka w wartości brutto, bo
tak wypłaca ubezpieczyciel.
Zawarte
przez leasingobiorcę ubezpieczenie GAP w wariancie fakturowanym wyliczane jest
jako różnica pomiędzy wartością fakturową pojazdu a odszkodowaniem z umowy
AC/OC
i wartością wraka.
i wartością wraka.
- wartość fakturowa auta: 80000 netto
- odszkodowanie z AC 35000
- wartość wraka 17000 x1,23= 20910 brutto
- odszkodowanie łącznie: 55910
- odszkodowanie z GAP: 80000 – 55910 = 24090
Przykład nr 2.
Po 2 latach trwania umowy leasingu nastąpiła
szkoda całkowita, w związku z tym nastąpiło zakończenie umowy leasingu i jej
rozliczenie. Leasingobiorca nie posiadał dodatkowo ubezpieczenie GAP.
Kwoty należne
leasingodawcy w PLN netto:
- raty pozostałe do spłaty zgodne z harmonogramem spłat oraz wykup końcowy: 55000
Kwoty uzyskane przez
leasingodawcę:
- odszkodowanie z AC: 35000
- kwota ze sprzedaży wraka: 17000 (wartość netto)
Po
rozliczeniu umowy leasingodawcy powstaje niedobór w związku z czym leasingobiorca
powinien zapłacić leasingodawcy kwotę 3000.
Podsumowując
temat rozliczenia umowy leasingu w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży
istotne jest to, że ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie w wartościach zgodnie
z polisą ubezpieczeniową, natomiast do rozliczenia umowy leasingu kwota wraka
jest brana jako wartość netto. W przypadku wysokiej wpłaty na początek zazwyczaj
przy rozliczeniu umowy leasingu leasingobiorca będzie miał nadwyżkę, natomiast
przy niskiej wpłacie własnej powstanie niedobór. Wszystko też zależy w którym
roku trwania umowy leasingu nastąpiła szkoda całkowita. W powyższych
przykładach został pokazany przypadek
z ubezpieczeniem GAP fakturowy jak i bez dla zobrazowania różnicy w rozliczeniu umowy leasingu.
z ubezpieczeniem GAP fakturowy jak i bez dla zobrazowania różnicy w rozliczeniu umowy leasingu.
Jeżeli
uważasz, że ten artykuł daje wartość, to mam do Ciebie prośbę. Udostępnij
informację o nim
w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, LinkedIn). Dzięki Tobie dotrę do jeszcze większej liczby osób zainteresowanych tematem.
w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, LinkedIn). Dzięki Tobie dotrę do jeszcze większej liczby osób zainteresowanych tematem.
TAGI:
ROZLICZENIE SZKODY W LEASINGU , SZKODA CAŁKOWITA W LEASINGU , SZKODA W LEASINGU
, ROZLICZENIE UMOWY LEASINGU , UBEZPIECZENIE A LEASING , ILE ZA WRAK , KWOTA
SPRZEDAŻY WRAKA , LEASING A SZKODA CAŁKOWITA
ŹRÓDŁO
ZDJĘCIA: PIXABAY
0 Komentarze
Dane osobowe podane dobrowolnie w komentarzu będą przetwarzane w celu i na zasadach określonych w Klauzuli informacyjnej zamieszczonej pod adresem https://ultra-ubezpieczenia.pl/rodo/.