Cześć witam Cię bardzo serdecznie na Blogu AC Biznes, nazywam się Anna Ceberek stworzyłam go
z myślą o Tobie.
W ramach moich wpisów dzielę się wiedzą zdobytą pracując
w branży finansowej, odpowiadam na pytania, które być może sobie zadajesz.

Poruszam się w tematyce leasingów, ubezpieczeń ogólnie finansowania dla przedsiębiorców
i konsumentów.
Jeżeli borykasz się z pytaniami:
1. jaki leasing wybrać,
2. co wrzucić w koszty,
3. w jakiej wysokości,
4. jaki dokument zakupu wybrać aby skorzystać z leasingu operacyjnego,
5. co to jest leasing finansowy, a może kredyt celowy,
6. ubezpieczenie od netto, brutto a może netto +50% VAT itp.
Zapraszam!!!




Pierwszym tematem, który chcę omówić są wydatki eksploatacyjne związane z użytkowaniem auta osobowego,
a dokładniej, jaką ich część wrzucić w koszty działalności.
Wydatki eksploatacyjne: paliwo, opłata za parking, opłata za przejazdy autostradą, za części samochodowe, serwis itp.
Temat omówię na podstawie 4 przykładów w zależności od tego, do jakich celów wykorzystuję auto oraz czy jestem płatnikiem podatku VAT.

1. Przyjmijmy, że jestem płatnikiem podatku VAT i używamy auta do celów mieszanych, czyli prywatnych i firmowych.
Mam fakturę za paliwo 123 zł brutto, jest to nasz wydatek eksploatacyjny związany z użytkowaniem auta w firmie i prywatnie i teraz, jaką cześć z faktury możemy zaliczyć do kosztów?
Tu pojawia się limit 75%. O co chodzi z tym limitem, już to wyjaśniam.
Do kosztów zaliczymy 75% wartości netto z faktury oraz 75% połowy nieodliczonego VAT-u.
Czyli ze 100 zł netto w koszty wrzucimy 75 zł i 75% z połowy nieodliczonego VAT-u czyli 8,63, co łącznie daje nam kwotę 83,63 gr.
2. W drugim przypadku przyjmijmy, że jestem płatnikiem podatku VAT i używam auta tylko do celów firmowych.
Mam fakturę za paliwo 123 zł brutto, ile możemy wrzucić 
w koszty działalności. Tu już nie mamy limitu, w koszty wrzucamy całą kwotę netto. 
Przy czym należy pamiętać, gdy użytkujemy auto osobowe do celów firmowych mamy obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.
3. W trzecim przypadku nie jestem płatnikiem podatku VAT i używam auta do celów mieszanych.
Na podstawie tej samej faktury za paliwo 123 zł brutto
w koszty wrzucimy 75% kwoty netto, czyli 75 zł i 75% z VAT-u czyli 17,25, co daje nam łącznie 92,25. (123 zł * 75%= 92,25).
4. W czwartym przypadku nie jestem płatnikiem podatku VAT i używam auta wyłącznie do celów firmowych.
Tu sprawa jest prosta w koszty wrzucamy 123 zł.
Podsumowanie tematu przygotowałam w formie tabeli na obrazku.


Jeżeli spodobają Ci się treści o których piszę nagram je również w formie audio/video.